Veľkostná tabuľka
NAJSKÔR JE POTREBNÉ SA ROZHODNÚŤ, AKO A KDE BUDETE BICYKEL POUŽÍVAŤ A K ČOMU VÁM MÁ BICYKEL SLÚŽIŤ.
Rozdelenie bicyklov podľa spôsobu využitia:
Horské bicykle:
bicykle
určené prevažne do náročného terénu. Tento bicykel si vyberá cyklista,
ktorý bude jazdiť v teréne mimo cesty. Na tomto bicykli sa dá jazdiť
samozrejme aj po cestách, ale svojou konštrukciou a typom pneumatík je
určený prevažne do náročnejšieho terénu. Záleží potom na cenovej
kategórii bicykla, pre ako náročný terén je určený.
Krosové bicykle:
bicykle
určené ako do terénu, tak aj na cesty. Tento bicykel si vyberá
cyklista, ktorý ho bude zhruba z 80% používať na poľných a lesných
cestách a na spevnených komunikáciách. Krátkodobo je možné tento bicykel
využívať v nenáročnom teréne aj mimo cesty. Konštrukcia rámu je
prispôsobená pohodlnejšiemu - narovnanejšiemu posedu jazdca oproti
horskému bicyklu. Tento typ bicykla je v poslednej dobe veľmi populárny a
je priamo predurčený pre cykloturistiku. Po dovybavení (blatníky,
osvetlenie, nosič, atď.) získate touringový bicykel.
Touringové bicykle:
tieto
bicykle sú určené hlavne na spevnené komunikácie. Je vyložene nevhodné
využívať tento typ bicykla v akomkoľvek teréne. Touringový bicykel je
vhodné využívať vďaka svojmu vybaveniu ako dopravný prostriedok.
Cestné bicykle:
tieto
bicykle sú určené pre športovú jazdu na cestách a na uzavretých
okruhoch. V žiadnom prípade sa nedoporučuje tento typ bicykla využívať v
akomkoľvek teréne.
BMX a freestyle bicykle:
bicykle
určené pre využívanie buď na uzavretých okruhoch alebo na spevnených
uzavretých priestranstvách určených pre tento druh bicyklov. V žiadnom
prípade nie je vhodné sa na týchto bicykloch premiestňovať na dlhšiu
vzdialenosť.
Zjazdové bicykle:
tento
typ bicyklov je na prvý pohľad zameniteľný s horským bicyklom s
odpruženou prednou vidlicou a odpruženou zadnou stavbou. Avšak svojou
konštrukciou dosahujú vidlice tohoto bicykla ďaleko vyšších zdvihov a
teda je tento bicykel určený prevažne pre jazdu z kopca vo veľmi
náročnom teréne.
AK
STE SI VYBRALI TYP BICYKLA, KTORÝ VÁM BUDE ČO NAJVIAC VYHOVOVAŤ PO
STRÁNKE VYUŽITIA, JE DÔLEŽITÉ SI VYBRAŤ BICYKEL TIEŽ PODĽA VEĽKOSTI.
VEĽKOSŤOU BICYKLA SA ROZUMIE DĹŽKA SEDLOVEJ TRUBKY.
Veľkosť bicykla je uvádzaná podľa výrobcu bicykla: v palcoch, v centimetroch, v milimetroch alebo označenie S M L XL.
Ako
teda vyplýva, neexistuje tzv. univerzálna veľkosť bicykla, ale je
potrebné sa pri výbere veľkosti bicykla riadiť všeobecnými pravidlami:
výška postavy v cm | výška rámu podľa označenia | ||
do 165 cm | 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm | ||
160 - 170 cm | 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm | ||
170 - 185 cm | 19", 20" , L, do 52 cm, do 540 mm | ||
185 - 200 cm | 21", 22", XL, do 55 cm, do 560 mm | ||
nad 195 cm | 23", 24", 58-60 cm, nad 580 mm | ||
Výber veľkosti detského bicykla podľa veku | |||
Veľkosť kolesa | Max.celková hmotnosť | Vek uživateľa | Výška - dĺžka nôh |
12” | 55 kg | 2-4 rokov | výška postavy 90 až 110 cm - dĺžka nôh 35 až 42 cm |
16” | 65 kg | 3-6 rokov | výška postavy 100 až 125 cm - dĺžka nôh 45 až 55 cm |
20” | 75 kg | 5-8 rokov | výška postavy 105 až 135 cm - dĺžka nôh 55 až 63 cm |
24” | 120 kg | od 8 rokov | výška postavy 115 až 155 cm - dĺžka nôh 60 až 72 cm |
Ďalší rozmer, s ktorým sa u bicyklov často stretávame, je priemer kolesa.
Bežne sa môžeme stretnúť s týmito rozmermi:
10", 12", 16", 18", 20", 24" - detské bicykle
26", 29" - bicykle MTB
27", 28" - krosové, touringové a cestné bicykle
AK MÁTE VYBRANÝ PRÍSLUŠNÝ TYP BICYKLA A VEĽKOSŤ, JE POTREBNÉ SA ROZHODNÚŤ PRE VARIANT RÁMU.
Rámy sa všeobecne rozdeľujú na dva typy:
- pánsky
- dámsky
Muži preferujú tzv. pánsky variant rámu, ale ženy nie vždy volia dámsky variant rámu. Hlavne športovo založené ženy často volia pánsky variant rámu vzhľadom k jeho pevnejšej konštrukcii.
SPRÁVNY POSED NA BICYKLI
Správny
posed je na bicykli veličina číslo jedna. Jeho správne nastavenie vám
umožní vyvarovať sa mnohých nepríjemností, od posmešných pohľadov, až po
zničený chrbát a neefektívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého posedu
budete vypadať na bicykli ako naprostý amatér, pôjdete pomalšie a skôr
sa unavíte. Nebude vám nič platné, že máte bicykel, na ktorý iní
neušetria za celý svoj život.
Neberme do úvahy stroje zjazdárov,
freestylistov, krasojazdcov a podobných odrôd cyklistiky, kde sa predsa
len sedí na bicykli inak, v závislosti na technických kúskoch a
bezpečnosti a kde sa nepotrebujete rútiť do kopca pätnástkou a po rovine
štyridsiatkou. Ste predsa klasický biker na klasickom horskom bicykli,
ktorý sa nechce po lese len prevážať, ale doslova po ňom lietať a potom
sa kamarátom smiať, ako sú pomalí.
Sedlo vodorovne
Sedlo
má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani hore. Pokiaľ ho budete mať "do
kopca" (špičkou hore), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok
bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať
dopredu. V opačnom prípade so sedlom "z kopca" (špičkou dole) sa zase
budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať
bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo. Aj napriek tomu
je potrebné povedať, že keď nie sedlo celkom vodorovne, tak skôr mierne
(ale naozaj mierne a nepoznateľne) sklonené dopredu. Aj tak si ho
niektorí pretekári montujú. Predovšetkým však s ohľadom na typ, mäkkosť a
profil sedla.
Ako vysoko?
Toto
je zásadná veličina. Nie sme vedci, ale kedysi vedci zisťovali, aká má
byť správna poloha a výška sedla, aby všetky svaly na nohách pracovali
čo najefektívnejšie na plný plyn. Zobrali si na pomoc niekoľko jazdcov,
na nohy im nalepili snímacie elektródy, ktoré presne zaznamenávali pohyb
a efektivitu jednotlivých svalov na nohách. Potom presne určili, v akej
správnej polohe má sedlo voči pedálom byť. Vy sa určite nenecháte
laboratórne skúmať, ale už dlho existuje pravidlo, podľa ktorého
nastavíme výšku sedla čo najlepšie ako na horskom, tak aj na cestnom
bicykli.
Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so
sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu
(v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe
dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť celkom natiahnutá ani
viacej skrčená. Pokiaľ budete mať nohu celkom natiahnutú, budete mať
sedlo príliš vysoko a môžete na bicykli pri jazde tzv. presýpať. Teda
zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.
Pre správne
nastavenie výšky sedla predpokladáme, že máte bicykel správnej výšky
(veľkosti). Pri horskom bicykli dnes neexistuje zásadné pravidlo, ako
vysoký má bicykel byť. Je to spôsobené mnohými variantmi stavieb rámov.
Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných
rámových trubiek. Sú bicykle sloopingové (horná rámová trubka je
sklonená dozadu), rôzne odpružené a pod. Veľkosť bicyklov taktiež mnoho
výrobcov meria odlišne. Kedysi sa meralo spravidla od stredovej osy po
os hornej rámovej trubky (horná trubka rámu od sedla k riaditkám). Dnes
niektorí uvádzajú rozmer od stredovej osy po horný okraj sedlovej trubky
rámu, ktorá môže pod sedlom značne presahovať hornú rámovú trubku. V
zásade môžeme doporučiť, a to tiež z estetického hľadiska, že sedlovka
by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm, ale skôr viac. Súčasne
preferujeme bicykel čo najmenší s ohľadom na tuhosť rámu. Menšie bicykle
taktiež vypadajú lepšie. Pokiaľ budete mať bicykel menší, riaditká
budete mať nižšie ako sedlo (alebo aspoň vo výške sedla), čo je správne.
Ak
ste veľmi vysoký a nemôžete zohnať veľký bicykel, nemáte inú možnosť,
než sedlovku vytiahnúť do správnej výšky hodne vysoko, prípadne si
zakúpiť dlhšiu. Premýšľajte ale, či na vás nie je bicykel súčasne príliš
krátky. Dajte pozor na limit maximálneho vytiahnutia, ktorý býva na
sedlovkách označený. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste
upnutia sedlovky sedlovou skrutkou v ráme, čo sa často deje, zvlášť u
hliníkových rámov. Správne má byť sedlovka zasunutá minimálne tak, aby
jej spodný okraj bol aspoň trochu pod dolným okrajom hornej rámovej
trubky. Ak ste aj napriek tomu nútený vytiahnúť sedlovku až po limit, je
na zváženie, či bicykel nie je na vás príliš malý a tým aj súčasne
krátky. Nie vždy sa dá dohnať príliš krátky rám dlhším predstavcom,
ktorý prichytáva riaditká k rámu. Vytiahnutie sedlovky vzhľadom k vašej
postave si v obchode vyskúšajte.
Zabudnite teda na rôzne chytré
poučky. Jedna z nich napríklad radí, že si máte stúpnuť obkročmo nad
bicykel a medzi rozkrokom a hornou rámovou trubkou má byť určitá
vzdialenosť. To je tvrdenie dosť nepresné a práve s ohľadom na rôzne
stavby rámu často nezmyselné.
Poloha chodidla na pedáli
Sedlo už máme správne vysoko a tak sa pozrieme, ako sú umiestnené vaše chodidlá.
Pretože
väčšina z vás už používa nášľapné pedále, tak je potrebné začať u
zarážok (kufrov), ktoré sa prichytávajú na topánky. Namontujeme ich a
dobre pritiahneme. Pokiaľ skrutky pritiahneme zľahka a zarážka sa vám na
topánke bude hýbať, môže sa vám stať, že nohu z pedálu už nevycvaknete a
budete tak nútený spať, jesť a chodiť do kina s pedálom na nohe. Nohu
musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak budete
šliapať napr. s kolenami od seba. Alebo budete vypadať ako kačica.
Neberme do úvahy skutočnosť, že otieraním o kľuku si zmažete nápis na
vašich drahocenných kľukách. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou
pedálu. Ani pred ňou, ani za ňou.
Posúvame sedlo
Teraz
si musíme skontrolovať, či máme v správnej polohe sedlo (vodorovný
posun) o ohľadom na pedále. Kľuku otočíme do vodorovnej polohy a nohu
zacvakneme do pedálu. Vezmeme špagátik so závažím a ten priložíme na
špičku kolena. Dole nám musí prechádzať špagátik stredom osy pedálu.
A čo riaditká?
Tak
tu to už môže byť trochu individuálne a môžeme sa riadiť svojimi
pocitmi. Aj napriek tomu je veľmi dôležitá správna poloha brzdových pák.
Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riaditká a
natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa nám mali ľahko
opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach
nebudeme musieť ruky pri brzdení na riaditkách zbytočne pretáčať.
Správna vzdialenosť a výška riaditiek voči sedlu je trochu kompromisom a
môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár
je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na
aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a
prudké výjazdy. Býva to i ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtami
kamarátov, kedy budete lapať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí
pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás obmedzuje, dáte
si riaditká ešte bližšie a vyššie. Aj napriek tomu sa snažte, aby ste
nevypadali na bicykli narovnaný ako za kuchynským stolom alebo príliš
natiahnutý a ostatní mali dojem, že vám riaditká chcú utiecť dopredu.
Keď si nastavíte správny posed podľa nášho návodu, určite budete
spokojný. Budete si možno musieť zo začiatku na nový posed zvyknúť,
pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli zle, ale za krátko
zistíte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale
skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia aj dnes pre
horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom,
cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše
svaly musia byť v optimálnej polohe. Iba tak podajú ten najlepší výkon a
unavia sa neskôr, ako pri nesprávnom posede. Posed ale nie sú iba nohy v
pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova užívať.
Musí sa tešiť na to, až ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte
nesprávne, ďaleko vás nedovezie.
Niekoľko našich malých rád
Nastavte
si doma posed podľa nášho návodu, dajte si do vrecka potrebné náradie a
choďte sa previesť okolo baráku. Vyskúšajte, ako sa vám ide a posed
priebežne dolaďte. Než predáte svoj starý bicykel, na ktorom sa vám
dobre sedí (samozrejme správne sedí), zmerajte si na ňom základné
vzdialenosti. Výšku sedla od stredovej osy a vzdialenosť špičky sedla od
riaditiek. Rozhodne nemerajte výšku sedla od zeme, pretože takmer každý
bicykel má stred od zeme umiestnený v inej vzdialenosti. Záleží to na
geometrii rámu. Na novom bicykli budete sedieť rovnako dobre a ušetríte
si prácu s nastavovaním rovnakého posedu na novom bicykli. Dajte si na
nový bicykel svoje sedlo zo starého bicykla, na ktorom ste niekoľko
rokov sedeli. Prečo presvedčovať zadok, že to nové sedlo je lepšie a že
si musí zvyknúť na iné, o ktorom nie ste presvedčený, že bude lepšie. Aj
váš zadok si dosť pamätá. Pri nastavovaní zarážok na topánkach myslite
na to, že už pri prvom utiahnutí sa vám do topánky vytlačia drážky zo
zúbkov na spodnej strane zarážok a zarážky budú pri ich prestavení
chcieť skĺznuť späť do prvej polohy. Keď už hýbete so sedlom hore a
dole, namažte si sedlovku v dĺžke, ktorá je zasunutá v ráme, vazelínou.
Za dva roky sa rozhodnete ju vytiahnuť a môžete byť prekvapený, že vám
do rámu "zarastie" tak, že vám nič nepomôže ju vytiahnuť. Mažte ju v
priebehu roku, zvlášť vtedy, pokiaľ jazdíte v zime. Správny posed nie je
pre vaše svaly všetko. Ešte musíte dobre šliapať. Na bicykli sa sedí
kľudne a snažíme sa, aby bicykel poháňali len nohy a nie pohyb celého
tela. Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne
sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme
príliš špičkami. Pokiaľ budeme mať správny posed a nie ste drevo,
chodidlá sa vám sami budú otáčať v správnej polohe. Pre nácvik správneho
šliapania je vhodné použiť cyklistické valce, ktoré nekladú pri jazde
takmer žiadny odpor. Používajú sa predovšetkým pre rozjazdenie
(zahriatie organizmu) pred závodom, ale aj pre nacvičovanie krúživého
pohybu nôh a pre zrýchlenie frekvencie šliapania (na ľahší prevod).
Všimnite si, že niektorí šliapu na bicykli akoby do štvorca. Krúživý
pohyb nôh možno nacvičiť aj na iných trenažéroch s vypnutím záťaže.
Všetko samozrejme na svojom bicykli so správne nastaveným posedom.
Myslite na to, že pokiaľ sedíte na bicykli zle, správne šliapať sa nikdy
nenaučíte. Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie moc úzke, aby sme
nemali ruky moc pri sebe, stláčali by sme si hrudník a zle dýchali. Ani
nie moc široké, aby sa nám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi
stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená. Pokiaľ máte doma malú
ratolesť, u ktorej predpokladáte, že bude športovať a teda aj jazdiť na
bicykli, dbajte na to, aby už od útleho veku na bicykli sedela správne a
nenachytala zlé návyky.