Veľkostná tabuľka

NAJSKÔR JE POTREBNÉ SA ROZHODNÚŤ, AKO A KDE BUDETE BICYKEL POUŽÍVAŤ A K ČOMU VÁM MÁ BICYKEL SLÚŽIŤ.

Rozdelenie bicyklov podľa spôsobu využitia:

Horské bicykle:
bicykle určené prevažne do náročného terénu. Tento bicykel si vyberá cyklista, ktorý bude jazdiť v teréne mimo cesty. Na tomto bicykli sa dá jazdiť samozrejme aj po cestách, ale svojou konštrukciou a typom pneumatík je určený prevažne do náročnejšieho terénu. Záleží potom na cenovej kategórii bicykla, pre ako náročný terén je určený.

Krosové bicykle:
bicykle určené ako do terénu, tak aj na cesty. Tento bicykel si vyberá cyklista, ktorý ho bude zhruba z 80% používať na poľných a lesných cestách a na spevnených komunikáciách. Krátkodobo je možné tento bicykel využívať v nenáročnom teréne aj mimo cesty. Konštrukcia rámu je prispôsobená pohodlnejšiemu - narovnanejšiemu posedu jazdca oproti horskému bicyklu. Tento typ bicykla je v poslednej dobe veľmi populárny a je priamo predurčený pre cykloturistiku. Po dovybavení (blatníky, osvetlenie, nosič, atď.) získate touringový bicykel.

Touringové bicykle:
tieto bicykle sú určené hlavne na spevnené komunikácie. Je vyložene nevhodné využívať tento typ bicykla v akomkoľvek teréne. Touringový bicykel je vhodné využívať vďaka svojmu vybaveniu ako dopravný prostriedok.

Cestné bicykle:
tieto bicykle sú určené pre športovú jazdu na cestách a na uzavretých okruhoch. V žiadnom prípade sa nedoporučuje tento typ bicykla využívať v akomkoľvek teréne.

BMX a freestyle bicykle:
bicykle určené pre využívanie buď na uzavretých okruhoch alebo na spevnených uzavretých priestranstvách určených pre tento druh bicyklov. V žiadnom prípade nie je vhodné sa na týchto bicykloch premiestňovať na dlhšiu vzdialenosť.

Zjazdové bicykle:
tento typ bicyklov je na prvý pohľad zameniteľný s horským bicyklom s odpruženou prednou vidlicou a odpruženou zadnou stavbou. Avšak svojou konštrukciou dosahujú vidlice tohoto bicykla ďaleko vyšších zdvihov a teda je tento bicykel určený prevažne pre jazdu z kopca vo veľmi náročnom teréne.


AK STE SI VYBRALI TYP BICYKLA, KTORÝ VÁM BUDE ČO NAJVIAC VYHOVOVAŤ PO STRÁNKE VYUŽITIA, JE DÔLEŽITÉ SI VYBRAŤ BICYKEL TIEŽ PODĽA VEĽKOSTI. VEĽKOSŤOU BICYKLA SA ROZUMIE DĹŽKA SEDLOVEJ TRUBKY.

Veľkosť bicykla je uvádzaná podľa výrobcu bicykla: v palcoch, v centimetroch, v milimetroch alebo označenie S M L XL.
Ako teda vyplýva, neexistuje tzv. univerzálna veľkosť bicykla, ale je potrebné sa pri výbere veľkosti bicykla riadiť všeobecnými pravidlami:






 výška postavy v cm výška rámu podľa označenia

 do 165 cm 15", 16", S, do 44 cm, do 500 mm

 160 - 170 cm 17", 18", M, do 48 cm, do 520 mm

 170 - 185 cm 19", 20" , L, do 52 cm, do 540 mm

 185 - 200 cm 21", 22", XL, do 55 cm, do 560 mm

 nad 195 cm 23", 24", 58-60 cm, nad 580 mm




Výber veľkosti detského bicykla podľa veku
Veľkosť kolesaMax.celková hmotnosťVek uživateľaVýška - dĺžka nôh
12” 55 kg2-4 rokovvýška postavy 90 až 110 cm - dĺžka nôh 35 až 42 cm
16”65 kg3-6 rokovvýška postavy 100 až 125 cm - dĺžka nôh 45 až 55 cm
20”75 kg5-8 rokovvýška postavy 105 až 135 cm - dĺžka nôh 55 až 63 cm
24”120 kgod 8 rokovvýška postavy 115 až 155 cm - dĺžka nôh 60 až 72 cm

Ďalší rozmer, s ktorým sa u bicyklov často stretávame, je priemer kolesa.

Bežne sa môžeme stretnúť s týmito rozmermi:

10", 12", 16", 18", 20", 24" - detské bicykle
26", 29" - bicykle MTB
27", 28" - krosové, touringové a cestné bicykle

AK MÁTE VYBRANÝ PRÍSLUŠNÝ TYP BICYKLA A VEĽKOSŤ, JE POTREBNÉ SA ROZHODNÚŤ PRE VARIANT RÁMU.

Rámy sa všeobecne rozdeľujú na dva typy:

- pánsky
- dámsky

Muži preferujú tzv. pánsky variant rámu, ale ženy nie vždy volia dámsky variant rámu. Hlavne športovo založené ženy často volia pánsky variant rámu vzhľadom k jeho pevnejšej konštrukcii.

SPRÁVNY POSED NA BICYKLI

Správny posed je na bicykli veličina číslo jedna. Jeho správne nastavenie vám umožní vyvarovať sa mnohých nepríjemností, od posmešných pohľadov, až po zničený chrbát a neefektívne šliapanie. Skrátka, zásluhou zlého posedu budete vypadať na bicykli ako naprostý amatér, pôjdete pomalšie a skôr sa unavíte. Nebude vám nič platné, že máte bicykel, na ktorý iní neušetria za celý svoj život.
Neberme do úvahy stroje zjazdárov, freestylistov, krasojazdcov a podobných odrôd cyklistiky, kde sa predsa len sedí na bicykli inak, v závislosti na technických kúskoch a bezpečnosti a kde sa nepotrebujete rútiť do kopca pätnástkou a po rovine štyridsiatkou. Ste predsa klasický biker na klasickom horskom bicykli, ktorý sa nechce po lese len prevážať, ale doslova po ňom lietať a potom sa kamarátom smiať, ako sú pomalí.

Sedlo vodorovne
Sedlo má byť vodorovne. Ani špičkou dole, ani hore. Pokiaľ ho budete mať "do kopca" (špičkou hore), tak si vaše cenné pohlavné orgány užijú, zadok bude kĺzať dozadu a budete mať snahu sa neustále rukami priťahovať dopredu. V opačnom prípade so sedlom "z kopca" (špičkou dole) sa zase budete neustále rukami odťahovať. V oboch prípadoch vás môžu začať bolieť ruky a brušné svaly a vy nemusíte chápať prečo. Aj napriek tomu je potrebné povedať, že keď nie sedlo celkom vodorovne, tak skôr mierne (ale naozaj mierne a nepoznateľne) sklonené dopredu. Aj tak si ho niektorí pretekári montujú. Predovšetkým však s ohľadom na typ, mäkkosť a profil sedla.

Ako vysoko?
Toto je zásadná veličina. Nie sme vedci, ale kedysi vedci zisťovali, aká má byť správna poloha a výška sedla, aby všetky svaly na nohách pracovali čo najefektívnejšie na plný plyn. Zobrali si na pomoc niekoľko jazdcov, na nohy im nalepili snímacie elektródy, ktoré presne zaznamenávali pohyb a efektivitu jednotlivých svalov na nohách. Potom presne určili, v akej správnej polohe má sedlo voči pedálom byť. Vy sa určite nenecháte laboratórne skúmať, ale už dlho existuje pravidlo, podľa ktorého nastavíme výšku sedla čo najlepšie ako na horskom, tak aj na cestnom bicykli.
Sadneme si na bicykel a jednu z kľúk dáme rovnobežne so sedlovou trubkou (to je tá, v ktorej je zasunuté sedlo). Položíme nohu (v topánke) na pedál pätou. Noha pod kolenom sa nám musí pri pohybe dozadu mierne prepínať. Asi tak 6 cm. Nesmie byť celkom natiahnutá ani viacej skrčená. Pokiaľ budete mať nohu celkom natiahnutú, budete mať sedlo príliš vysoko a môžete na bicykli pri jazde tzv. presýpať. Teda zadok sa vám bude presúvať zo strany na stranu.
Pre správne nastavenie výšky sedla predpokladáme, že máte bicykel správnej výšky (veľkosti). Pri horskom bicykli dnes neexistuje zásadné pravidlo, ako vysoký má bicykel byť. Je to spôsobené mnohými variantmi stavieb rámov. Už dávno sa bicykle nevyrábajú len s klasickým trojuholníkom hlavných rámových trubiek. Sú bicykle sloopingové (horná rámová trubka je sklonená dozadu), rôzne odpružené a pod. Veľkosť bicyklov taktiež mnoho výrobcov meria odlišne. Kedysi sa meralo spravidla od stredovej osy po os hornej rámovej trubky (horná trubka rámu od sedla k riaditkám). Dnes niektorí uvádzajú rozmer od stredovej osy po horný okraj sedlovej trubky rámu, ktorá môže pod sedlom značne presahovať hornú rámovú trubku. V zásade môžeme doporučiť, a to tiež z estetického hľadiska, že sedlovka by mala byť vysunutá z rámu aspoň 10 cm, ale skôr viac. Súčasne preferujeme bicykel čo najmenší s ohľadom na tuhosť rámu. Menšie bicykle taktiež vypadajú lepšie. Pokiaľ budete mať bicykel menší, riaditká budete mať nižšie ako sedlo (alebo aspoň vo výške sedla), čo je správne.
Ak ste veľmi vysoký a nemôžete zohnať veľký bicykel, nemáte inú možnosť, než sedlovku vytiahnúť do správnej výšky hodne vysoko, prípadne si zakúpiť dlhšiu. Premýšľajte ale, či na vás nie je bicykel súčasne príliš krátky. Dajte pozor na limit maximálneho vytiahnutia, ktorý býva na sedlovkách označený. Ak ho prekročíte, môžete poškodiť rám v mieste upnutia sedlovky sedlovou skrutkou v ráme, čo sa často deje, zvlášť u hliníkových rámov. Správne má byť sedlovka zasunutá minimálne tak, aby jej spodný okraj bol aspoň trochu pod dolným okrajom hornej rámovej trubky. Ak ste aj napriek tomu nútený vytiahnúť sedlovku až po limit, je na zváženie, či bicykel nie je na vás príliš malý a tým aj súčasne krátky. Nie vždy sa dá dohnať príliš krátky rám dlhším predstavcom, ktorý prichytáva riaditká k rámu. Vytiahnutie sedlovky vzhľadom k vašej postave si v obchode vyskúšajte.
Zabudnite teda na rôzne chytré poučky. Jedna z nich napríklad radí, že si máte stúpnuť obkročmo nad bicykel a medzi rozkrokom a hornou rámovou trubkou má byť určitá vzdialenosť. To je tvrdenie dosť nepresné a práve s ohľadom na rôzne stavby rámu často nezmyselné.

Poloha chodidla na pedáli
Sedlo už máme správne vysoko a tak sa pozrieme, ako sú umiestnené vaše chodidlá.
Pretože väčšina z vás už používa nášľapné pedále, tak je potrebné začať u zarážok (kufrov), ktoré sa prichytávajú na topánky. Namontujeme ich a dobre pritiahneme. Pokiaľ skrutky pritiahneme zľahka a zarážka sa vám na topánke bude hýbať, môže sa vám stať, že nohu z pedálu už nevycvaknete a budete tak nútený spať, jesť a chodiť do kina s pedálom na nohe. Nohu musíte mať na pedáli absolútne rovno, rovnobežne s kľukou. Inak budete šliapať napr. s kolenami od seba. Alebo budete vypadať ako kačica. Neberme do úvahy skutočnosť, že otieraním o kľuku si zmažete nápis na vašich drahocenných kľukách. Kĺb palca na chodidle má byť nad osou pedálu. Ani pred ňou, ani za ňou.

Posúvame sedlo
Teraz si musíme skontrolovať, či máme v správnej polohe sedlo (vodorovný posun) o ohľadom na pedále. Kľuku otočíme do vodorovnej polohy a nohu zacvakneme do pedálu. Vezmeme špagátik so závažím a ten priložíme na špičku kolena. Dole nám musí prechádzať špagátik stredom osy pedálu.

A čo riaditká?
Tak tu to už môže byť trochu individuálne a môžeme sa riadiť svojimi pocitmi. Aj napriek tomu je veľmi dôležitá správna poloha brzdových pák. Zistíme ju tak, že si na bicykel sadneme, ruky položíme na riaditká a natiahneme prsty rovnobežne s rukou. Brzdové páky by sa nám mali ľahko opierať o spodnú časť prstov. Pri takto nastavených brzdových pákach nebudeme musieť ruky pri brzdení na riaditkách zbytočne pretáčať. Správna vzdialenosť a výška riaditiek voči sedlu je trochu kompromisom a môžete sa riadiť podľa toho, ako sa vám na bicykli dobre sedí. Pretekár je viac natiahnutý a sklonený (jazdí predsa rýchlo), s ohľadom na aerodynamiku. Jazda na horskom bicykli nie sú totiž len šialené zjazdy a prudké výjazdy. Býva to i ťažká a rýchla práca po rovinách za chrbtami kamarátov, kedy budete lapať každý kúsok závetria a váš chrbát sa hrbí pred nepríjemným vetrom. Pokiaľ máte bruško, ktoré vás obmedzuje, dáte si riaditká ešte bližšie a vyššie. Aj napriek tomu sa snažte, aby ste nevypadali na bicykli narovnaný ako za kuchynským stolom alebo príliš natiahnutý a ostatní mali dojem, že vám riaditká chcú utiecť dopredu. Keď si nastavíte správny posed podľa nášho návodu, určite budete spokojný. Budete si možno musieť zo začiatku na nový posed zvyknúť, pretože ste do tejto chvíle sedeli na bicykli zle, ale za krátko zistíte, ktorý posed je lepší. Nie je to vlastne náš návod, ale skúsenosti celej generácie cyklistov, ktoré rozhodne platia aj dnes pre horské bicykle. Je totiž jedno, či idete na cestnom, dráhovom, cyklokrosovom alebo horskom bicykli. Vždy musíte šliapať správne a vaše svaly musia byť v optimálnej polohe. Iba tak podajú ten najlepší výkon a unavia sa neskôr, ako pri nesprávnom posede. Posed ale nie sú iba nohy v pedáloch. Je to celé telo, ktoré si musí na bicykli doslova užívať. Musí sa tešiť na to, až ho na bicykel posadíte. Ak ho posadíte nesprávne, ďaleko vás nedovezie.

Niekoľko našich malých rád
Nastavte si doma posed podľa nášho návodu, dajte si do vrecka potrebné náradie a choďte sa previesť okolo baráku. Vyskúšajte, ako sa vám ide a posed priebežne dolaďte. Než predáte svoj starý bicykel, na ktorom sa vám dobre sedí (samozrejme správne sedí), zmerajte si na ňom základné vzdialenosti. Výšku sedla od stredovej osy a vzdialenosť špičky sedla od riaditiek. Rozhodne nemerajte výšku sedla od zeme, pretože takmer každý bicykel má stred od zeme umiestnený v inej vzdialenosti. Záleží to na geometrii rámu. Na novom bicykli budete sedieť rovnako dobre a ušetríte si prácu s nastavovaním rovnakého posedu na novom bicykli. Dajte si na nový bicykel svoje sedlo zo starého bicykla, na ktorom ste niekoľko rokov sedeli. Prečo presvedčovať zadok, že to nové sedlo je lepšie a že si musí zvyknúť na iné, o ktorom nie ste presvedčený, že bude lepšie. Aj váš zadok si dosť pamätá. Pri nastavovaní zarážok na topánkach myslite na to, že už pri prvom utiahnutí sa vám do topánky vytlačia drážky zo zúbkov na spodnej strane zarážok a zarážky budú pri ich prestavení chcieť skĺznuť späť do prvej polohy. Keď už hýbete so sedlom hore a dole, namažte si sedlovku v dĺžke, ktorá je zasunutá v ráme, vazelínou. Za dva roky sa rozhodnete ju vytiahnuť a môžete byť prekvapený, že vám do rámu "zarastie" tak, že vám nič nepomôže ju vytiahnuť. Mažte ju v priebehu roku, zvlášť vtedy, pokiaľ jazdíte v zime. Správny posed nie je pre vaše svaly všetko. Ešte musíte dobre šliapať. Na bicykli sa sedí kľudne a snažíme sa, aby bicykel poháňali len nohy a nie pohyb celého tela. Chodidlo na pedáli musí byť v každej polohe otočenia kľúk mierne sklonené dopredu. Neprešľapávame teda na päty dole, ani nešliapeme príliš špičkami. Pokiaľ budeme mať správny posed a nie ste drevo, chodidlá sa vám sami budú otáčať v správnej polohe. Pre nácvik správneho šliapania je vhodné použiť cyklistické valce, ktoré nekladú pri jazde takmer žiadny odpor. Používajú sa predovšetkým pre rozjazdenie (zahriatie organizmu) pred závodom, ale aj pre nacvičovanie krúživého pohybu nôh a pre zrýchlenie frekvencie šliapania (na ľahší prevod). Všimnite si, že niektorí šliapu na bicykli akoby do štvorca. Krúživý pohyb nôh možno nacvičiť aj na iných trenažéroch s vypnutím záťaže. Všetko samozrejme na svojom bicykli so správne nastaveným posedom. Myslite na to, že pokiaľ sedíte na bicykli zle, správne šliapať sa nikdy nenaučíte. Riaditká musia byť dostatočne široké. Nie moc úzke, aby sme nemali ruky moc pri sebe, stláčali by sme si hrudník a zle dýchali. Ani nie moc široké, aby sa nám s nimi dobre manévrovalo, napríklad medzi stromami. V zásade trochu širšie ako naše ramená. Pokiaľ máte doma malú ratolesť, u ktorej predpokladáte, že bude športovať a teda aj jazdiť na bicykli, dbajte na to, aby už od útleho veku na bicykli sedela správne a nenachytala zlé návyky.